خانهپروژه هاطرح تامین سرمایه کسب و کارهای تولیدی
طرح تامین سرمایه کسب و کارهای تولیدی
پروژه ها

طرح تامین سرمایه کسب و کارهای تولیدی

فراخوان صندوق صادق آباد به کسب و کارهای تولیدی درحال توسعه جهت تامین سرمایه

صمنفاطمه غنی پورic-clock

صندوق مردم نهاد صادق آباد با هدف ایجاد اشتغال پایدار اقدام به تامین سرمایه کسب و کارهای تولیدی در حال توسعه نموده است. کسب و کارهای تولیدی که برای توسعه کسب و کار خود نیازمند تامین سرمایه هستند میتوانند با تکمیل نمودن فرم معرفی کسب و کار و درخواست سرمایه و تحویل آن به صندوق درخواست خودرا ثبت نمایند.صندوق پس از بررسی طرح های دریافتی و براساس اولویت های سرمایه گذاری که در ادامه جزییات آن بیان میشود،طرح های برتر رامعرفی مینماید. طرح های منتخب این شانس را خواهند داشت تا در رویدادی  به همین منظور برگذار میشود شرکت نموده و از طریق زیر سرمایه مورد نظر برای توسعه کسب و کار خود را تامین نمایند.

1_ تامین سرمایه به صورت مستقیم ازطریق صندوق

2_ تامین سرمایه ازطریق اعضای صندوق که با وکالت صندوق انجام میشود.

توجه شود تامین سرمایه به وسیله صندوق از نوع سرمایه گذاری مشارکتی خواهد بود که براساس میزان سرمایه مورد نیاز وارزش کسب و کار سهم هر یک از طرفین تعیین میشود.درادامه جزییات طرح سرمایه گذاری بیان میشود:

حوزه فعالیت کسب و کارها

برای سرمایه گذاری اولویت باکسب و کارهای تولیدی است در تمامی حوزه هایی که منجر به تولید کالا و یا خدمات و حتی انرژی شود . برای مثال بخش کشاورزی مثل گلخانه داری و یا دامداری مثل پرورش انواع پرندگان (حتی انواع زینتی آن)یا دام ها و حتی آبزیان(حتی پرورش ماهی های زینتی)، خیاطی و تولید پوشاک، نجاری و تولید لوازم برپایه چوب، ساخت انواع تجهیزات و وسایل خانه مثل کابینت سازی، مبلمان، پرده و ... مثال های کوچکی از حوزه تولید هستند که صندوق آمادگی ورود درآنها را دارد. علاوه بر این باید دقت نمود حوزه تولید محدود به تولید کالای نهایی نیست و هریک از اجزای زنجیره تولید را که منجر به ایجاد ارزش افزوده شود را نیز شامل میشود.

نوع فعالیت

همانطور که در مقدمه ذکر شد نوع فعالیت اقتصادی صندوق به صورت سرمایه گذاری است و از ورود مستقیم در کسب و کارها پرهیزمیکند. به همین جهت در سرمایه گذاری هم نحوه تامین سرمایه و میزان سرمایه گذاری در هر کسب و کار به صورتی است که مسائل اجرایی و تخصصی کسب و کار مربوطه بر عهده صندوق نیست و مدیریت کلی پروژه با صاحب اولیه کسب و کار خواهد بود.

الویت ها در سرمایه گذاری             

اصل تجربه و مهارت : الویت سرمایه گذاری صندوق باطرح ها و کسب وکارهایی است که تا پیش از این وجود داشته و قصد دارند با کمک صندوق کسب و کار خود را توسعه و گسترش دهند تا طرح هایی که قصد شروع کسب و کار خود را از ابتدا دارند.

معیارهای اساسی ارزیابی کسب و کارها

معیارهای اساسی که در تعیین رتبه کسب و کارهای متقاضی جهت سرمایه گذاری مبنای ارزیابی قرار میگیرند به ترتیب اهمیت موارد زیر هستند.

🔹کیفیت محصول نهایی تولیدی : کیفیت محصولی که تولید میشود (چه کالا و یا خدمات) بایستی در حد و اندازهای باشد که بتواند در بازار به رقابت بپردازد و جایگاه خود را بدست آورد.

🔹قابل رقابت بودن در بازار با توجه به قیمت: قیمت تمام شده محصول به علاوه سود که قیمت نهایی را تعیین میکند بایستی در بازار دارای خواهان و مشتری باشد.

🔹حجم فروش (گردش مالی) وتعداد مشتری: یک محصول هرچه کیفیتی خوبی داشته باشد و قیمت آن نیز مناسب باشد اما اگر به فروش نرود، فایده ای نخواهد داشت. بنابراین میزان فروش وتعداد مشتری معیار بسیار مهمی است.

🔹میزان سوددهی : با فرض وجود بازار برای قیمت تعیین شده، هرچه حا شیه سود بیشتر باشد بالطبع طرح رتبه بیشتری خواهد داشت.

🔹دانش بنیان بودن کسب و کار: کسب و کارهایی که راه حل دانش بنیانی برای ارائه کالا و خدمات تولیدی انتخاب کرده باشند نسبت به کسب و کارهای سنتی دارای اولویت خواهند بود.

🔹میزان اشتغال ایجاد شده : با فرض میزان سود مشخص و ثابت هرچه یک کسب و کار اشتغال بیشتری ایجاد کند دارای اولویت است.

🔹میزان تخصص، سطح تحصیلات و میزان تجربه صاحب کسب و کار و افراد شاغل در مجموعه: هرچند این معیار تاثیر خود را درکیفیت محصول نشان خواهد داد اما این ویژگی مستقلا مورد ارزیابی قرارخواهدگرفت.

🔹صاحب کسب و کار عضو صندوق باشد : کسب و کارهایی که اعضای آن عضو صندوق هستند نسبت به سایر کسب و کارها دارای اولویت هستند.

مراحل بررسی و انتخاب طرح های منتخب

🔹تکمیل فرم های طرح کسب وکار

🔹 بررسی اولیه طرح ها

پس از تکمیل فرم ها در موعد مقرر، صندوق به بررسی اولیه طرح ها خواهد پرداخت تا براساس معیارهای ارزیابی طرح های برتر مشخص شوند. اینکه چه تعداد طرح انتخاب شوند و به هرکدام چه مقدار سرمایه تعلق بگیرد به کیفیت و سودده بودن طرح ها و همچنین بودجه صندوق بستگی دارد.ولی به صورت کلی سرمایه گذاری صندوق در هیچ طرحی بیشتر از 50 درصد نخواهد بود (مگر در موارد خاص)چراکه صندوق قصد دخالت درامور اجرایی کسب و کارها را ندارد و بایستی مدیریت کسب و کار در اختیار صاحب طرح باقی بماند.

🔹 بازدید میدانی طرح های منتخب

پس از تعیین طرح ها منتخب لازم است جهت صحت سنجی طرح ها و ارزیابی دقیقتر، بازدید میدانی از طرحهای برگزیده به عمل آید.

🔹تعیین ارزش و قیمت گذاری کسب و کار

پس از طی مراحل گذشته ومشخص شدن طرح و یا طرح هایی که صندوق قصد سرمایه گذاری بر روی آنها را دارد با توافق طرفین ارزش ریالی هر کسب و کار مشخص میشود.

🔹 تعیین میزان مشارکت در طرح از طرف صندوق

در این مرحله بر اساس ارزش کسب و کار، میزان سرمایه درخواستی صاحب کسب و کار ، میزان سودده بودن طرح و اولویت هایی که معیار ارزیابی طرح بوده اند و همچنین بودجه صندوق میزان مشارکت صندوق در طرح مشخص میشود.

🔹معرفی طرح های منتخب

پس از طی مراحل بالا طرح های منتخب که نهایی شده اند اعلام می شوند. برای اعلام طرح های منتخب رویداد معرفی کسب و کارهای برگزیده در برگذار می شود و از اعضای صندوق و افرادی که قصد سرمایه گذاری دارند نیز دعوت میشود تا از سرمایه های مردمی نیز جهت توسعه کسب و کارهای منتخب استفاده نمود. در این جلسه طرح های برگزیده اقدام به معرفی کسب و کار خود به سرمایه گذاران خواهند نمود.

🔹عقد قرارداد

پس از طی مراحل بالا برای تامین سرمایه و تعیین سهم هریک از طرفین، قراداد مشارکت بین صندوق و صاحب کسب و کار منعقد خواهد شد.

🔹 بازدید و جلسات دوره ای از کسب و کار

نحوه تخصیص سود

برای تخصیص سود پس ازمشخص شدن درآمد، ابتدا کلیه هزینه ها کسر می شود(از جمله هزینه ها مدیریت کسب و کار توسط صاحب کسب و کار است)سپس مانده درآمد که همان سود خالص است با توافق صورت گرفته بین طرفین بر اساس سهم هر طرف بین طرفین تقسیم میشود.منظور از توافق طرفین برای تقسیم سودمواردی همچون زمان تقسیم سود است که می تواند با نظر طرفین به صورت چندماه یک بار و یا حتی سالیانه و بیشتر از آن باشد. مورد دیگر میزان تقسیم سود است که در صورت لزوم میتوان بخشی از سود را برای توسعه کسب و کار در پروژه نگه داشت . در تمامی این موارد صندوق حسن همکاری را با صاحب کسب و کار جهت رونق هرچه بیشترکسب و کار به کارخواهدبست ان شاالله.

دانلود فایل طرح کسب و کار