خانهاخباربرداشت موجودی زمان اخذ وام
برداشت موجودی زمان اخذ وام
اخبار

برداشت موجودی زمان اخذ وام

یکی از پارامترهای مهم برای دریافت وام خوب،برداشت اصل موجودی زمان اخذ وام مخصوصا در موجودی های بالا می باشد. صندوق صادق آباد برای اولین بار در صندوق های مردم نهاد طرح برداشت موجودی را ایجاد کرد.

صمنفاطمه غنی پورic-clock13 آذر 1401


باتوجه به اینکه در برداشت پول سه عامل اساسی وجود دارد، جداول پیاده سازی این طرح با استفاده از این مبناها ایجاد شده:

1 )موجودی : هرچه مقدار موجودی بیشتر شود فرد باید راحت تر بتواند از این طرح استفاده کند.

2 )صف انتظار: یکی از مواردی که در وام دهی اهمیت زیادی دارد بالا رفتن صف انتظار است، هرچه فرد بیشتر صبر کند میتواند از مزایای بیشتری برخوردار شود.

3 )دوره : از انجا که باید زمان کافی برای برگشت پول درنظر گرفت، در دورههای بالاتر می توان مزایای بیشتری به افراد وام گیرنده اختصاص داد.

در این جداول چهار حالت مطرح شده است:

1 )حالت A : عدم برداشت پول : دراین حالت فرد مثل سابق وام خود را دریافت می کند .

2 )حالت B : برداشت موجودی به صورت وام: در این قسمت به میزان کل موجودی فرد به امتیاز وامش اضافه میشود، درحقیقت در این حالت فرد به میزان موجودی که دارد وام بیشتری دریافت میکند. مثال فردی که پنج میلیون موجودی دارد و امتیاز وامش چهارده میلیون میباشد اگر در حالت B باشد امتیاز وامش نوزده میلیون می شود.

3 )حالت C : پرداخت قسط کمتر به میزان موجودی: اگر فرد در حالت C باشد بعد از مشخص شدن مقدار وام، برای تعیین مقدار اقساط ابتدا به میزان موجودی فرد از مقدار وامش کم می شود و مانده وام را بر اساس اقساطی که انتخاب کرده میپردازد. باقیمانده قسطی که در هر ماه باید بپردازد همان ماه از موجودیش کسر میشود.

4 )حالت D : برداشت موجودی همراه وام: در این حالت فرد میتواند موجودی خود را بدون هیچ محدودیتی زمان اخذ وام دریافت کند.


شیوه استفاده از جدول

منظور R ردیف هست و در مرتبه اول که عضو می خواهد از این طرح استفاده کند همان دوره وامش میشود. زمانی که عضو از حالت B یا C استفاده کند برای وام بعدی یک ردیف به عقب برمیگردد و زمانی که از حالت D استفاده کند به ردیف اول جدول برمیگردد.

منظور T همان زمان برحسب ماه هست و محاسبه ان همانند صف انتظار میباشد.

برای استفاده از جداول ابتدا باید متوسط موجودی فرد محاسبه شود تا مشخص شود از کدام جدول میتواند استفاده کند . برای محاسبه T باید صف انتظارش را محاسبه کنیم یعنی همان تعداد ماههایی که فرد صبر کرده تا وام بگیرد مقدار T میشود سپس برای مشخص کردن مقدارR باید ببینیم فرد برای بار اول از این طرح استفاده میکند یا خیر. اگر فرد برای بار اول بخواهد از این طرح استفاده کند تعداد وام هایی که فرد گرفته یعنی همان دوره وامش مقدارR میشود و اگر فرد قبال از این طرح استفاده کرده باشد محاسبه R متفاوت می شود و بستگی دارد که نوبت قبل فرد از چه حالتی استفاده کرده اگر از حالت B یا C استفاده کرده باشد مقدار R میشود مقدار R قبلی منهای یک یعنی نسبت به قبل یک ردیف به عقب برمی گردد و اگر نوبت قبل از حالت D استفاده کرده باشد مقدار R برابر یک میشود.

افزایش پس انداز ماهیانه

در صورتی که فرد از حالت C وD استفاده کند با توجه به اینکه از کدام جدول استفاده می کند باید حداقل مقدار پس انداز ماهیانه خود را افزایش دهد که میزان آن را در جدول 1-5 میتوان دید. 

شرط خوش حساب بودن
تنها افرادی می توانند از طرح برداشت پول استفاده کنند که خوش حساب بودن انها تایید شده باشد .